Alahai Chemistry aku


Assalammualaikum . Hai peeps ! Ang sehat tak ? Hope sehat jela yekk ?? Harini aku nak share result SPM aku yang baru sahaja aku perolehi Khamis yang lepas .. Haaaaa , tadela chantek mane ... Tapi cukup lah untuk aku ucap Alhamdulillah kepada Allah yang Maha Esa kerana dia yang maha penentu .. 

Seperti title di atas . Ye , aku memang nak cakap pasal Chemistry aku . Dahle B+ ... Siket lagi kott. Kalau tak dah lame aku stret A . Haaaaa , nampak takk ?? Aku dah mule cakap "Kalau , kalau dan kalau" .. Sebenarnya ini lah ujian Allah .. Kita tak patut sebut perkataan kalau .. Ade disebutkan dalam hadis tapi aku tak pasti hadis sahih atau tak . Yang penting memang ade . Sepatutnya aku bersyukur . Yelaaa , ade orang lain dapat yang lagi teruk dari aku kott . Example cam cousin aku , dia dah la skola Mozac . Trial dia dapat 7A , tapi time result SPM yang sebenar dia cuma dapat 5A . Sape yang tak menonggeng ?? Ape ape hal pun , sekarang dia dah berjaya ke UNIMAS . So , takyah nak kalut sangat kalau tak banyak A . Rezeki Allah tu ade di mana mana . Betul tak ? 

Time hari Jumaat aku baca paper Metro , aku rase sakit hati baca rencana budak - budak yang dapat stret A tuuh .. Aku rase macam .. Arrrgghhh !! Ahahahaha . Tapi aku sedar sebenarnya mereka tu sangat bekerja keras untuk mendapat keputusan yang baik . Tak macam aku . Aku ingat lagi time Mid Year Exam Chemistry iaitu hari Isnin . Masa hari Ahad tu , sumpa aku xstudy lansung . Selamba badak je aku mentelaah Novel Sayangku Casper dak Fara Fiqa punya . So , memang deserve aku dapat B+ tuh .

One more , aku ingat lagi satu masa tu . Aku pi library ngan member aku .. Pastu Nadzir , kawan sekolah lain , minta tolong ajarkan Chemistry ... Masa tuhh dia nak sohh aku ajar pasal Bab 3 Form 4 pasal Chemical Formulae and Equations . Aku ingat lagi masa tuu dia tanya pasal experiment nak kira mass magnesium ngan nak buat chemical formulae magnesium . Dia tanya tapi aku jawab endah tak endah je . Aku jawab sebenarnya tapi aku tak tahu nak ajar apa . Sebab dah betul dah pun ape dia tulis . Tapi , dia tetap merengek rengek minta tolong , tapi aku cakap xboleh sebab masa tu kat library ramai budak skola aku . Takkanlah aku nak duduk semeja ngan lelaki kann .. So , aku rase itu juga puncanya aku dapat B+ dalam Chemistry . Aku patutnya tolong dia . Ilmu patut disebarkan rite ?

Aku pon sebenarnya takut nak tanya Cikgu Chemistry aku . Puan Salmah Ahmad . Sebab muka dia agak garang tapi dia memang super baik . Aku rase cikgu bagi harapan tinggi pada aku . Yelah , aku kan AJK dia . Tapi aku tak dapat juga bagi dia A+ . Cikgu Salmah , maafkan saya tau ! Saya tahu cikgu mesti geram masa cikgu tanya saya kat sekolah haritu . 

"Kamu dapat berapa ?"
"10 A 1 B , cikgu !"
"Ape yang B ?"
"Chemistry... "

Maafkan saya , Cikgu Salmah ! Maafkan saya :(

p/s : Amacam ? Menyayat hati akk ? kuikui ~

Comments

Popular Posts