Rempah Ratus . Mari Belajar !

well hello there orang kampung . hari ini saya akan memperkenalkan jeng jeng jeng ... rempah ratus di dunia *nawnye* . okay , atas arahan ayah saya , Encik Saad yang suka memasak , saya dikehendaki mengenal nama2 rempah ratus yang akan digunakan dalam masakan . Memandangkan saya mungkin akan menjadi pelajar kursus Masakan GiatMara Masjid Tanah , so it is compulsory rite to learn it ? huh ?

1) Bunga Cengkeh


okay , ini bunga cengkeh namanya . siapa xkenal angkat tangan ? huhahuha . bagus2 , 2 org je angkat tangan . kalau korang perasan , bunga cengkeh ni ada dalam sup ayam yang mak2 korang buat untuk makan tengahari setiap hari khamis tu . ingat takk ? heee >.< kadangkadang kalau saya tergigit bunga cengkeh ni , rase macam pfffttt , annoying gile rase dia *pahit + tak sedap* , tapi sekali kuarkan nafas , "haaaaaahh !" . wangi seyh . bunga ni sesuai digigit gigit untuk orang yang mempunyai nafas BERBAU nauzubillah .

2) Bunga Lawang


okay , bunga lawang ni pun selalu ada dalam ingredients nak buat sup ayam hari khamis . hakhak . nampak macam bunga matahari kann ? tapi jangan salah anggap , ini rempah ye dik bukan bunga yang boleh tiup2 berpusing macam kincir angin tu . dan ia juga bukan bunga yang bagik kuar kuaci itu . absolutely NO !

3) Halba
Okay , ini ini Halba namanya . Tapi saya tak tahu masak masuk tang mana . japjap saya google , tunggu jap . okay dah dapat . halba ni masak dalam kari . And and and mak saya cakap dalam masak asam pedas Melaka jugak. hah , baru ingat kann ? Kalau korang perasan . orang Melayu dengan orang India je yang pakai herba herba rempah ratus segala ni . Orang orang mana guna kann ? hakhak . lawak bodo pulak . okay , next !

4) Buah Pelaga


okay , bende alah ni pun ade berenang renang dalam sup ayam hari khamis mak hampa . takkan tak kenal kott ? tapi pakcek google cakap buah pelaga ni antara herba yang termahal di dunia . mahal dia tu takdela macam harga Ferrari Italia 903 or Lamborghini kann . Pendek kata , ikut harga dalam dunia herba herbi  , buah pelaga ni antara yang termahal . Kira macam dia ni Bill Gate lah kalau ikut dunia manusia . Ye lah , kalau kau culik Bill Gate tu , tak ke kaya hidup kau ? tipu je okay . Maaf Mark Zuckenberg .

5) Biji Sawi


Hah , nama je sawi tapi ni bukan sayur sawi taw . nama dia pun dah ade perkataan biji kan , haruslah bentuknya pun macam biji . Biji + Sawi = Biji Sawi . amacam ? cunn ? okay , kalau cek perasan , bende alah ni selalunya akan ade dalam lauk kari hari rabu untuk makan malam . Untuk pengetahuan hampa semua , biji sawi ni ade hitam ada ade yang putih . Hat ni yang hitam ahh kann , tapi kegunaan dalam masakan sama je dua dua .

6) Jintan Manis


Hah , sape sape nak muka manis ala ala jintan manis , bolelah amalkan bende ni . Tapi rae dia sumpa tak manis lansung , hakhak . Jintan Manis ni ade lagi 1 adik beradik kembar seiras dia , iaitu Jintan Putih . Tapi Jintan Manis lagi famous kann ? Apesal ekk ? Mungkin sebab Jintan Manis ade Twitter kott , Jintan Putih ade Facebook je . Hurm , xpe xpe . Sekarang dua dua masuk blog saya , dua dua jintan ni pames . 

7) Jintan Putih


Mak saya cakap Encik Jintan Putih ni selalu dimasukkan dalam lauk ayam masak merah . haaaaa , mesti sedap kann ? Jintan Putih dengan Jintan Manis ni xbanyak beza pun . Nama pun adik beradik kembar seiras kann ? Tapi aku kesian kat Jintan Putih ni kurang popular siket daripada Puan Jintan Manis . 

8) Manjakani


Buah manjakani ni pulak aku rase lagi pames kepada alat kosmetik untuk wanita . Macam ngekngok pulak saya rase masa saya google taip manjakani dia kuar link 'Manjakani Syurga Wanita' . Okay , mungkin itu ade logiknya , entahlaaah . Makcek makcek yang pengamal Sendayu Tinggi , Anggun , Jamu MakDara itu yang lebih mengenali sepupu sepapat mereka . 

Okay , sampai di sini sahaja pengajaran dan pembelajaran saya untuk hari ni . kita sambung di lain hari pada hari dan waktu yang sama dalam " Aduhai , masakan akuu , Hahahadoyy ! " *sambil acu acu senduk ke kamera* . hoyaaa 

Comments

Popular Posts